Hoe maak je van je jaarafsluiting en je inventaris een nuttig marketinginstrument

Actueel, Beautybizz Day 5 september Antwerpen, Beautybizz Days, Bizzness, Coaching, gastspreker

Bij deze titel hoor ik sommigen denken: ‘OMG, kwartaalaangifte, boekhouding?! Jakkes’

Maar wees gerust: ik zal niet aan je kop zeuren over balansen en resultatenrekeningen; dat doet je boekhouder wel 😊.

Maar ja, je kan er niet van onderuit: minimum elk kwartaal is het weer van datte… facturen bijeen sprokkelen, netjes sorteren, kas-en dagboeken nog eens controleren, …. En als dat allemaal klaar ligt, slaak je meestal een heel diepe zucht: ‘hehe, alles is netjes in orde, het kan binnen…

klus geklaard…yihaa’….

weer 3 maanden gerust 😉

En nu …  op het einde van het jaar ….  krijg je er nog een gratis ‘toetje’ bovenop:  de inventaristelling … die moet ook bij je boekhouder binnen gebracht worden.

Dus ladies and gentlemen … werk aan de winkel.

 

Maarrrrrr ….  ik heb ook leuk nieuws

Want ….

Je kan de tijd die je aan deze ‘tijdrovende én niet leuke’ taken moet besteden, ook gebruiken voor je marketingdoelstellingen van volgend kwartaal / jaar.

Aha, nu wordt het interessant. Vertel!

 

Hoe kan je deze zaken gebruiken om je salon te laten groeien?

Maak het je comfortabel, zet je aan je bureau, neem een kopje koffie erbij, (owkay: thee mag ook 😉) en ‘n koekske en … vergeet je rekenmachine niet …. Want we gaan optellen, delen, vermenigvuldigen, …. Neem ook een grote cursusblok, want we gaan de voor ons belangrijke zaken, even uitfilteren.

Ready?

Set

and go.

 

Welke vragen moet je jezelf stellen?  Noteer de antwoorden op een apart blad.

  • Wat is je totaalomzet van het vorig jaar?
  • Hoe is die verdeeld per kwartaal en hoe is die verdeeld per maand?

 

  • Wat was jouw omzetdoel voor het jaar?
  • Heb je dat gehaald of niet?
  • Wat is je doel voor volgend jaar?
  • Hoe ga je dat aanpakken? Wat wil je doen qua marketing om je doel te halen?

 

  • Hoeveel was je omzet uit verkoop van producten? (per jaar – per kwartaal – per maand)
  • Hoeveel was de omzet uit behandelingen? (per jaar – per kwartaal – per maand)
  • Hoe zit de verhouding: behandelingen tov verkoopsproducten?
  • Welke verkoopsproducten verkopen best? Welke minst?
  • Welke producten zijn over datum of onverkoopbaar? Duid ze aan op je inventarislijst.

 

  • Hoeveel cadeaubonnen heb je verkocht?
  • Voor welke bedragen?
  • Welke bonnen zijn al teruggekomen?
  • Welke behandeling heeft de klant gedaan?
  • Hoeveel heeft ze eventueel opgelegd?
  • Wat heeft de klant als extraatje bijgekocht?

 

  • Hoeveel nieuwe klanten had je dit jaar? – hou dat per maand bij
  • Hoeveel was de omzet per nieuwe klant?
  • Wat is het gemiddeld aangekochte bedrag per klant?
  • Stijgt dat, daalt dat? Hou dat ieder jaar bij, zo zie je een evolutie.
  • Hoeveel % is het gestegen of gedaald?
  • Wie zijn jouw A-klanten? B-klanten of C-klanten? Verdeel ze in kolommen.

 

  • Ga ook al eens door al je kosten! Waar zitten de kostenvreters? Kan je daar besparen? Wist je dat de basis voor een correcte kostprijsberekening jouw vaste kosten en een gemiddelde van jouw variabele kosten zijn? Als die je helder hebt, dan kan je verder rekenen en weet je dat jouw prijzen altijd met winst zijn.

 

Tip om nu al enkele zaken uit deze lijst te gebruiken:

  • Welke producten verkopen niet zo goed? Wat heb je teveel in stock staan?

Bied die producten eens aan met een fameuze korting tijdens de solden (tot 31 januari)

Win – win: klant tevreden, jij tevreden.

 

  • Wat doe je met producten die over datum zijn of onverkoopbaar?

Overleg met je boekhouder: zet al die producten op een lijst, tel alles op en leg de lijst voor aan btw als ‘onverkoopbaar’ . Zo blijven ze niet hangen in je stock en gaan ze af van jouw omzet.

 

  • Hoe maak je je een omzetplanning voor een jaar?

Stel je omzetdoel voor het volledige jaar vast en verdeel dat over 3 sterke, 3 zwakke en 6 gemiddelde maanden. Controleer welke je sterkste en zwakste maanden zijn. Bv februari of september zijn (meestal) sowieso zwakkere maanden, dus dan zet je je doel daar iets lager.

  • Wat doe je met behandelingen die slecht scoren?
    • ofwel gooi je die uit je aanbod
    • ofwel maak je daar even extra promotie voor, zodat ze terug in de smaak vallen

 

Ziezo, je kan weer ‘even’ aan de slag met deze informatie. Probeer er alvast een gewoonte van te maken om al deze cijfers en gegevens bij te houden en per maand of per kwartaal even te controleren of je nog op koers zit en zo niet, waar je nog zaken moet aanpassen.

 

Heb je graag hulp om alle theorie concreet in praktijk om te zetten voor jouw zaak?

Dat kan!

2 keer per jaar start ik een jaartraject op, waarin ik je alle knepen van het ondernemersvak leer …. Wil je daar niet op wachten? Dan kan je me contacteren voor een  1/1 coaching. Dan ga ik individueel met jou aan de slag en begin je wanneer dat voor jou best past. Op jouw tempo en volgens jouw noden.

Contacteer me via mail kathleen.hooge@telenet.be of via messenger om een kennismakingsgesprek af te spreken.

Groetjes en tot de volgende keer.

Dan gaan we aan de slag met je marketing voor Valentijn.

 

Ps welkom in mijn gesloten, privé facebook groep ‘businesstips voor jouw beauty/wellnesssalon. Daar kan je al je ondernemersvragen stellen, zonder pottenkijkers …. https://www.facebook.com/groups/businesstipsvoorjouwbeautywellnesssalon

 

Pps: eind februari start het jaartraject ‘boost your beauty business’ terug op. Je kan je nu al op de wachtlijst zetten om op de hoogte te blijven van wat allemaal te gebeuren staat:  https://www.business2life.be/boost-your-beauty-business/

Deel dit artikel !

Geef een antwoord