Hoe krijg je een herkenbare visuele uitstraling doorheen al jouw communicatie ?

Ben je ondertussen ook een Canva-lover? Als je mijn vorige blog gelezen hebt dan weet je waar ik het over heb!  Scroll anders even door de blogs terug tot 20 december. ☺️

Ik hoop dat je ondertussen creatief aan de slag bent gegaan met Canva. Zoals ik al zei is Canva echt dé ontwerptool om jouw beautybizz visueel sterk in de kijker te zetten. Eenvoudig in gebruik, ontelbare kant-en-klare ontwerpjes beschikbaar en bovendien gratis, tenzij je voor de betalende versie kiest natuurlijk.

Zeker als je regelmatig post op social media, nieuwsbrieven schrijft,  je eigen prijslijsten maakt, is het super handig als je zelf aan de slag kan om aantrekkelijke visuals te maken die passen bij jouw huisstijl. Misschien ontwerp je ook zelf jouw flyers of promo-aankondigingen. Of wil je het nu eindelijke zelf doen in plaats van afhankelijk te zijn van een grafisch ontwerper. Met Canva bespaar je alleszins tijd en geld.

Herkenbaarheid trekt de aandacht!

 Ondernemers investeren in een logo, website en huisstijl maar nemen vaak een loopje met het gebruik ervan. Kleuren worden niet altijd gerespecteerd en er is geen éénheid in hun uitstraling. Als jij als beauty professional in een oogopslag wil herkend worden dan is het heel belangrijk jouw huisstijl consequent toe te passen. En weet, huisstijl is veel meer dan alleen het logo en de website.

Het woord huis”stijl” (ook wel branding genoemd) dekt de lading : logo of merknaam, kleurenpallet (en dat kan ruimer zijn dan enkel het kleur van je logo), lettertypes, fotofilters, gebruik van beelden en/of illustraties en de look&feel.

Tip : maak een brandboard in Canva.

In Canva kan je heel makkelijk zelf je brandboard maken. Op een brandboard breng je alle belangrijke elementen samen uit jouw huisstijl, de kleuren, lettertypes en look&feel. Nu heb je een houvast als je creativiteit op hol slaat. ☺️Je weet  perfect binnen de lijntjes van je huisstijl te blijven en je uitstraling blijft dezelfde.

Tip : kies een gevarieerd kleurenpallet.

Kleuren vallen het eerst op. Jouw kleurenpallet (meer dan alleen jouw logokleur, remember) verdient de nodige aandacht en moet echt aansluiten bij wie jij bent en waar jij voor staat. Breid jouw kleurenpallet uit met enkele afgeleide kleuren van jouw logokleur en voeg enkele accentkleuren toe. Zo wordt het nooit saai en creëer je een mooie variatie binnen jouw huisstijl.

Wil je het plaatje echt helemaal doen kloppen? Met de Persoonlijke krachttest (meer hierover via deze link) ontdek je de kleuren die aansluiten bij jouw persoonlijkheid en drijfveren. Neem enkele kleuren uit jouw blauwdruk en vul die aan met enkele afgeleide kleuren. Je zal zien dat jouw huisstijl jouw persoonlijkheid zal versterken en vice versa.

Tip : gebruik de optie “merkmateriaal” in Canva

In Canva kan je jouw eigen kleuren en lettertypes opslaan onder “merkmateriaal”.

Zo heb je altijd alles bij de hand als je in Canva aan de slag gaat. Werk je in de gratis versie dan kan je 3 kleuren bewaren onder jouw “merkkleuren. In Canva Pro ben je onbeperkt in het aantal kleuren. In deze betalende versie kan je ook eigen lettertypes, die misschien niet standaard in Canva aanwezig zijn, uploaden.

Wil je nu snel een visual maken? Neem dan jouw brandboard erbij en gebruik steeds jouw kleuren, lettertypes, stijl…

Als je een  kant-en-klare template uit Canva gebruikt, kan je in een paar muisklikken de kleuren wijzigen naar jouw merkkleuren. Easy peasy!

En nu aan de slag!

Creatieve groeten,

Katrien

 

PS : wil je wat ondersteuning bij het uitwerken van jouw huisstijl, bepalen van jouw kleuren of Canva? Geef me gerust een seintje! www.creadvise.be

Deel dit artikel!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn